Modevetenskap
Perspektiv på mode, stil och estetik

Emma Severinsson och Philip Warkander (red.)

I  Modevetenskap – Perspektiv på mode, stil och estetik presenterar en rad forskare med olika inriktning ett utsnitt ur den svenska modevetenskapliga forskningen.

Mode kan ta sig olika och mångsidiga uttryck – som plagg, accessoar, bild, system och kulturellt fenomen – vilket ger modeforskaren stor valfrihet gällande metod och teoretiska referenser. Sedan modevetenskap formerades som vetenskaplig disciplin 2006 har ämnets karaktär som brett och tvärvetenskapligt forskningsfält blivit allt tydligare.

Fjorton kapitel innefattar historiska studier om korsetter, hattar och hovdräkter, men också analyser av arbetsförhållanden i den svenska modebranschen, av dagens njutningskultur och av nya konsumtionsmönster på internet och sociala medier. Här återfinns även ett avsnitt om modets klimatpåverkan.

Bokens tre tematiska delar ringar in den samtida modevetenskapens mest centrala områden:

– modevetenskapens historiska perspektiv
– mode, marknad och marknadsföring
– mode som industri, arbetsplats och produkt.

Innehåll:

Den svenska modevetenskapen – Inledning
Emma Severinsson & Philip Warkander

Del 1 / Modevetenskapens historiska perspektiv

Fastbunden och frigjord – Korsetten som ideologiskt slagfält vid förra sekelskiftet
Henric Bagerius

Mode och makt i frihetstidens hovdräkt
Pernilla Rasmussen

Var på huvudet ska hatten sitta? – Subtila signaler inom hattbruk kring sekelskiftet 1900
Peter K. Andersson

En diet att magra av – Bantningens feminisering i damtidningar mellan 1890 och 1910
Emma Hilborn

Ändringsmodeller, byxkjolar och varma pyjamasar – Hemsytt mode under andra världskriget
Gunilla Törnvall

»Det finns fashion i allt« – Svenska modetidningar och modets demokratisering
Emma Severinsson

Del 2 / Mode, marknad och marknadsföring

Mellan vardagslyx och oväsentligheter – Om guldkantsterror och välbefinnandets kulturella natur
Cecilia Fredriksson

Madame Död och modets hållbarhet – Från modecykel till cirkulär ekonomi på Facebook
Hanna Wittrock

Supreme kommunikation – Ett streetwearmärke med appropriering som strategi
Marie Ledendal

Jaget och föremålet – Föreställningar om lyx i reklamfilmer
Paula von Wachenfeldt

Del 3 / Mode som industri, arbetsplats och produkt

Kläders miljöpåverkan ur konsumentperspektiv och livscykelanalys som verktyg
Sandra Roos

Kreatörens förändrade roll i en tid av hållbarhetssträvan
Ulrika Kyaga

»För mig handlar det mycket om att skapa en familj« – Det kreativa arbetets organisation och personliga drivkrafter inom svensk modeindustri
Philip Warkander

Bortom klädkoder – En introduktion till estetiskt arbete
Ida de Wit Sandström

400 s. Flexoband. Illustrerad.
ISBN 978-91-985485-6-3

Högupplöst omslag