Modevetenskap
Perspektiv på mode, stil och estetik
I Modevetenskap – Perspektiv på mode, stil och estetik presenterar en rad forskare med olika inriktning ett utsnitt ur den svenska modevetenskapliga forskningen.
Mode kan ta sig olika och mångsidiga uttryck – som plagg, accessoar, bild, system och kulturellt fenomen – vilket ger modeforskaren stor valfrihet gällande metod och teoretiska referenser. Sedan modevetenskap formerades som vetenskaplig disciplin 2006 har ämnets karaktär som brett och tvärvetenskapligt forskningsfält blivit allt tydligare.
Fjorton kapitel innefattar historiska studier om korsetter, hattar och hovdräkter, men också analyser av arbetsförhållanden i den svenska modebranschen, av dagens njutningskultur och av nya konsumtionsmönster på internet och sociala medier. Här återfinns även ett avsnitt om modets klimatpåverkan.
Bokens tre tematiska delar ringar in den samtida modevetenskapens mest centrala områden:
> modevetenskapens historiska perspektiv
> mode, marknad och marknadsföring
> mode som industri, arbetsplats och produkt.
Innehåll:
Den svenska modevetenskapen – Inledning
Emma Severinsson & Philip Warkander
Del 1 / Modevetenskapens historiska perspektiv
Fastbunden och frigjord – Korsetten som ideologiskt slagfält vid förra sekelskiftet
Henric Bagerius
Mode och makt i frihetstidens hovdräkt
Pernilla Rasmussen
Var på huvudet ska hatten sitta? – Subtila signaler inom hattbruk kring sekelskiftet 1900
Peter K. Andersson
En diet att magra av – Bantningens feminisering i damtidningar mellan 1890 och 1910
Emma Hilborn
Ändringsmodeller, byxkjolar och varma pyjamasar – Hemsytt mode under andra världskriget
Gunilla Törnvall
»Det finns fashion i allt« – Svenska modetidningar och modets demokratisering
Emma Severinsson
Del 2 / Mode, marknad och marknadsföring
Mellan vardagslyx och oväsentligheter – Om guldkantsterror och välbefinnandets kulturella natur
Cecilia Fredriksson
Madame Död och modets hållbarhet – Från modecykel till cirkulär ekonomi på Facebook
Hanna Wittrock
Supreme kommunikation – Ett streetwearmärke med appropriering som strategi
Marie Ledendal
Jaget och föremålet – Föreställningar om lyx i reklamfilmer
Paula von Wachenfeldt
Del 3 / Mode som industri, arbetsplats och produkt
Kläders miljöpåverkan ur konsumentperspektiv och livscykelanalys som verktyg
Sandra Roos
Kreatörens förändrade roll i en tid av hållbarhetssträvan
Ulrika Kyaga
»För mig handlar det mycket om att skapa en familj« – Det kreativa arbetets organisation och personliga drivkrafter inom svensk modeindustri
Philip Warkander
Bortom klädkoder – En introduktion till estetiskt arbete
Ida de Wit Sandström
Pressröster:
Arbetaren, recension av Josephine Askegård
BTJ, anmälan av Catharina Bergman
RIG, 2/2022, recension av Birgitta Svensson: »… framhålla de historiskt inriktade artiklarna, som genomgående håller hög kvalitet och ger spännande perspektiv på vad modevetenskap kan bidra med.«