Elsa Gullberg – omslag

 

Elsa Gullberg, möbeltyg i damast. Träd eller blomma i cirklar på röd botten, 1926—1928. Foto: Jan Berg, Textilmuseet, Borås.

 

Elsa Gullberg, Liljor, 1939. Det stora formatet på mönstret antyder att det var tänkt för offentlig miljö. Mönstret användes i Svenska paviljongens restaurang på världsutställningen i New York 1939. Foto: Jan Berg, Textilmuseet, Borås.

 

Elsa Gullberg, Dyning, 1953. I början av 1950-talet övergår Elsa Gullberg till nonfigurativa mönster, även om de som i detta fall har namn som för tankar till naturen. Dyning komponerades efter en segeltur med sonen i hög sjö. Sonen – och sedermera medarbetaren – Bengt-Johan Gullberg ansåg att mönstret var ett av moderns bästa. Foto: Jan Berg, Textilmuseet, Borås.

 

Elsa Gullberg i samspråk med försäljerskan Sonja Damberg i företagets försäljningslokal på Hamngatan 7. Elsa Gullberg – Textilier och inredning flyttade in på denna centralt belägna adress 1932. Huset låg i början på Hamngatsbacken, mittemot NK, och är numera rivet. Foto i Elsa Gullbergs arkiv, Riksarkivet Marieberg.

 

Elsa Gullberg framför en skiss till en tryckt ridå. Fotografi i ett reportage i tidningen Idun 1953. Foto i Elsa Gullbergs arkiv, Riksarkivet Marieberg.