Högupplöst omslag (pdf)

Porträtt av Augusta Lundin, på 75-årsdagen den 13 juni 1915, sittande i modehusets salong på Brunkebergstorg 20. Foto: i privat ägo.

Vit klänning med spets och brodyr. Ett fint exempel på en middagsklänning från 1904, från den edwardianska eran då timglas-siluetten formade figuren med mycket smal midja. Underklänning i ljust blågrönt siden, som återkommer i midjeband och små rosetter på de ¾-delslånga ärmarna. Halsisättning och ärmar av plisserad tyll. Övre lager för kjol och liv av vit brodyr, med spetsdekor på livet. Just fint krusterade spetsar var en specialitet för Augusta Lundins ateljéer. Klänningen har burits av Blanche Bonde, en av modehusets mest kända kunder. Foto: Kristin Lidell/Göteborgs stadsmuseum.

Dräktliv i blå sammet. Det brukar heta att couturens hemligheter visar sig på insidan av plaggen. Här syns insidan på ett dräktliv till en aftonklänning i pariserblå sammet från 1890-talet. Livet formas med så kallade fjädrar, tunna spalter i stål som träs in i sydda kanaler kallade rörband. Man formade alltså dräktliven ungefär som en korsett/ett snörliv. Principen var att minst tre fjädrar placerades mitt fram, och att tre stycken satt i vardera sida. Livets snördes baktill, eller knäpptes igen med hyskor och hakar. Augusta Lundins etikett syddes fast på spensbandet i midjan. Livet illustrerar även den metod som kallas fransk sömnad, som etablerades inom fransk haute couture på 1850-talet: det innebar att varje plaggdel syddes var för sig av olika sömmerskor, vilket rationaliserade arbetet på ateljéerna och ledde till att sömmerskorna blev specialiserade på olika moment. Den metoden tog Augusta Lundin till sig i mitten av 1870-talet. Foto: Ewa-Marie Rundquist.

Rosa aftonklänning med sydda blommor på livet. Ytterligare ett exempel på en aftonklänning från den edwardianska eran, det som i Frankrike kallades la belle époque (den vackra tiden). Underklänning i mönstrat siden och övre lager i chiffong, med fluffig garnering i tyll runt ringningen samt dekorativa sydda rosor i sammet och siden. Klänningen har en speciell historia: den beställdes per brev från Augusta Lundin av statsfrun Cecilia af Klercker, hovdam till kronprinsessan Victoria, inför bröllopet mellan arvprins Gustaf Adolf och den engelska prinsessan Margaret of Connaught i Windsor Park den 15 juni 1905. Det krävde tre ombyten: middag, gardenparty och bröllopsbankett. Beställningen underlättades genom att Cecilia af Klercker som stamkund hade sin egen provdocka med personliga mått på modehuset. Foto: Sörmlands museum.

Grårosa aftonklänning. Aftonklänning i rosa sidenrips med övre lager av rökfärgad sidenchiffong med broderier på livet av bland annat snäckskal och glaspärlor. Midjeband av grå och rosa siden som avslutas med en sydd rosett-blomma. Modellen är uppsydd efter en toile från franska modehuset Worth, från 1908. Augusta Lundin hade exklusiv rätt till Worths modeller sedan 1870-talet. Från privat samling. Foto: Ewa-Marie Rundquist.

Småmönstrad klänning med rysch och ståndkrage. Middagsklänning i atlassiden med mönstertryck föreställande blåklint. Halsisättning med ståndkrage i voile sydd med fina små stråveck. Benvit tyll kantar urringningen liksom irländsk spets, lagd i form av den sjalliknande kragmodell som kallas bertha. Från 1899. Ur privat samling. Foto: Ewa-Marie Rundquist.

Aftonklänning i rosa/vitt med tyll runt ringningen.  Aftonklänning i jaquardvävt atlassiden med mönster av syrener, från tidigt 1900-tal. Livet med spets-façon och veckade axelband dekoreras med tre lager snodd och virad tyll i rosa, ärtgrönt och orange. På ena axeln en sydd liten rosett. Ur privat samling. Foto: Ewa-Marie Rundquist.

Benvit/gul aftonklänning. Här syns bokomslagets eleganta aftonklänning i färg. Klänningstyg i diskret blommönstrat atlassiden, där kjolen har släp. Det veckade och draperade livet är dekorerat med infällningar i ljusgrå tyll broderade med strass och glaspärlor. Axelbanden har sydda blommor och rosetter i siden. Från 1904. Ur privat samling. Foto: Ewa-Marie Rundquist.

Aftonklänning med rosa midjeband. En djärv och annorlunda aftonklänning från 1913, med tydlig inspiration från den ”orientalism” som var på modet åren före första världskriget. Underklänning i vitt siden och övre kjol i plisserad silkesvoile med bård i gul tyllspets med venetianskt mönster som matchar det V-ringade livet. Med fäste över bröstet en kjoltunika i voile med blombroderier. Midjeband i cerise sidensatin. Buren av Blanche Bonde, vars efterlämnade garderob donerats till Göteborgs stadsmuseum. Foto: Kristin Lidell/Göteborgs stadsmuseum.

Rosa/vit Watteau-pastisch. Ett vackert exempel på en klänning uppsydd för en maskerad med 1700-talstema. Klänningstyg i blommönstrat siden, där både Watteau-vecket i ryggen och de uppuffade sidopanelerna på kjolen markeras. Kantningar och dekor i veckad tyll. Isättning fram och ärmrysch av spets. Uppsydd runt sekelskiftet 1900. Från privat samling. Foto: Ewa-Marie Rundquist.

Porträtt av Augusta Lundin, målat 1891 av Robert Lundberg. I privat ägo. Foto: Per Myrehed/Thielska Galleriet.

Augusta Lundins ateljé. Brunkebergstorg 2, tidigt 1900-tal. Stockholms stadsmuseum.