I sin understreckare i Svenska Dagbladet undrar Jonas Ellerström hur Henry Parlands knapphändiga författarskap kan ha resulterat i en så ”underbart ambitiös och noggrann utgåva” på 872 sidor.

Svaret stavas Per Stam, redaktör för Henry Parlands samlade dikter, som ”med oupphörlig energi återkommit till det författarskap som från början tycktes så begränsat till omfånget”.

Modernisten Henry Parland, verksam i Helsingfors på 1920-talet, ”överskrider sin egen tidsbundenhet, sitt droppande av restaurangnamn och sin upptagenhet av aktuella fenomen inom mode och reklam”.

Förklaringen till det, menar Jonas Ellerström, ligger inte bara i ”hans fräckhet, de nonchalanta verbala gesterna som utförs med sådan elegans” – ” jag undrar om det inte är vad som skymtar under den eleganta ytan, bakom den välknutna flugan, cigarretten och den sorgfälliga vattenkamningen som utgör den starkaste attraktionskraften”.

Magnus Florin, som anmäler Henry Parlands ”Dikter” i Expressen uppmärksammar även han det knappa författarskapets postuma expansion.

I ”Dikter”, med mängder av tidigare opublicerat material, får läsaren ”en intensiv upplevelse av ett författarskap i gryende”, skriver Florin, och vidare, med syftning på Parlands mångspråkiga uppväxt: ”Det kulturella och språkliga främlingskapet blev hans rikedom.”

Läs Jonas Ellerströms understreckare i Svenska Dagbladet

Läs Magnus Florins recension i Expressen

Läs mer om Henry Parland, Dikter